Modulebaan.nl
Overige => Zijdelings modulebaan gebeuren => Topic gestart door: Paul Bender op 20 juni 2018, 19:12:56
-
Hallo,
Bij "de buren" (de BMB) speelt er een discussie over sporen "aan de achterkant" (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64485.msg3221862081#msg3221862081) Dit is voor h0 zeker een nuttige uitbreiding, maar al helemaal voor N omdat er dan aanzienlijke variatie kan komen in de scenery.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voor-achtersporen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voor-achtersporen.jpg)
tekening (c) Werner / "mdjr78"
En er speelt nog iets anders: de optie voor een enkelsporige norm. Hierbij zijn er in principe twee varianten mogelijk:
- Echt enkelspoor (in twee richtingen te berijden)
- Visueel enkelspoor (in een richting te berijden)
Echt enkelspoor heeft de nodige operationele problemen, maar zou in een later stadium uitgewerkt kunnen worden. Maar dan moeten er passeersporen ed komen om te zorgen dat er voldoende trein verkeer mogelijk is. Verder moet er “iets” qua aftakking van de tweesporige standaard geregeld worden
Visueel enkelspoor is qua scenery (seinen ed) ingericht als bidirectioneel als echt enkelspoor, maar is in de modulebaan praktijk enkel in een richting (van het voorste spoor) berijdbaar. De andere rijrichting vindt plaats via het achterste spoor wat uit het zicht tegen de achterkant van de bak aan ligt. Dit spoor kan of in een berg, bebouwing oid of achter een dubbele achterwand. Bij deze variant is er relatief makkelijk een redelijk aantal treinen te laten rijden zonder al te veel aandacht qua bediening.
-
Bij het gaan gebruiken van "achterbakken", in welke vorm dan ook (AA, VA, AV) is er vermoedelijk wel een extra model utilitaire bak nodig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-22-PB-01-HW.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-22-PB-01-HW.jpg)
Indien de maatvoering slim ontwikkeld wordt zou een dergelijke bak "universeel" moeten kunnen worden waarbij de bak en rails zowel in de rode als in de groene variant bruikbaar is. Ik heb nog even geen idee over welke lengte een dergelijke bak zou moeten hebben. Maar indien de bak "zo kort mogelijk" zou worden gemaakt zou de bak gewoon tussen twee standaard bakken (aan de respectievelijke BB's opgehangen) moeten kunnen hangen zonder onderstel. Aan de andere kant: vermoedelijk kan er gewoon met een standaard onderstel gewerkt worden.
Bij een combinatie van een VA en AV inbreng is een dergelijke bak niet nodig, maar dat geldt voor meer Bh0UB's die wie standaard bij ons hebben. Wel moet er dan voor gewaakt worden dat er bij voorbeeld enkel maar VA gemaakt worden
-
Voor het enkelspoor rijden .......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-22-PB-03-HW.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-22-PB-03-HW.jpg)
In theorie zou j zelfs in het afbuigende rode of groene "achter" spoor een wissel kunnen zetten naar het rood/groene spoor. Maar dan kom je al gauw in de klier qua capaciteit en beveiliging. Ik denk dat binnen het KISS moduleconcept de enig werkbare oplossing gaat zijn om het voorste (zichtbare) spoor qua scenery / seinen / ed dusdanig in te richten dat het geschikt LIJKT voor berijden in beide richtingen, maar in de praktijk dus maar in één richting bereden wordt.
Hierbij zou dus het "achterste spoor" weggewerkt moeten worden achter een dubbele achterkant of scenery als bergen, huizen o.i.d. Waarbij dit achterste spoor dus wel bereikbaar moet zijn via gaten in de achterwand om te kunnen ingrijpen bij ontsporingen ed.
Er schiet me, dit plaatsend, nog een andere variant te binnen op basis van wat er voor Chicago Union gemaakt is, maar in hoeverre dat handig / verstandig is. Maar in die variant zou je beide hoofdsporen naar de achterkant moeten halen ....... en in hoeverre e.a. dan nog KISS blijft ::)
-
Even in Anyrail gekropen en op een standaard 120/60 CM bak kom ik volgende uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-01.jpg)
Recht stukje van 5 CM en de radius kom ik op 109,nogwat CM uit.
Dus op een bak van 120 bij 60 makkelijk haalbaar.
Gr,
Wesley
-
Hoeveel korter kan e.a. eventueel. Minimale boogstraal is volgens de norm 55 cm.
Vraag is hooguit: moeten we dat willen?
-
Op een bak van 90 bij 60 krijg je dit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-02.jpg)
Met een minimum radius van 59,8 CM.
Een variant van 100 bij 60 teken ik nu even uit
-
En de 100 bij 60 CM
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-03.jpg)
Met een boogstraal van 74,5 CM
Gr,
Wesley
-
En hoeveel “recht” heb je dan na de bakovergang. Zou bij voorkeur 5 [cm] moeten zijn
-
Bij alle varianten is 5 CM aangehouden vanaf de bakovergang voordat de bocht begint.
Voor het tekenen even in de normen gekeken en bij de Bh0ub's
Gr,
Wesley
-
Als toch zo lekker bezig bent ...... kijk eens wat je kan “bakken” van dat idee mbt “enkel spoor” 8)
-
Ga weer tekenen
-
Op 100 bij 60 kom ik op de minimale boogstraal eis van 55 CM uit. Bovenste spoor is van bovenkant tot hart spoor 10 CM
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-04.jpg)
Bij 120 bij 60 kom ik op een boogstraal van 81,3 CM uit, Ook hier weer afstand bovenkant tot Hart spoor 10 CM
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-05.jpg)
Gr,
Wesley
-
Het achterste spoor, bij de enkelspoor variant, zou zo dicht mogelijk tegen de achterwand aan moeten komen. Dit om maximale ruimte voor scenery te bieden.
Oh ja: en ik ben een belangrijke les uit het verleden vergeten :-[:
Bij relatief krappe tegenbogen, zet er een stuk recht tussen. Bij voorkeur 10-20 [cm]
En dat geldt dus voor beide bakken, de versleepbak en de “enkelspoor”bak
-
Morgen zal ik ze opnieuw tekenen, ga nu het bedje in voor de dagdienst morgen.
Gr,
Wesley
-
Als ik zo kijk lijkt het de netste oplossing om vier bakken 120x60 te maken
- 2 VA bakken, waarbij de beide hoofdsporen een parallellogram vormen met de Megabiels en in beide configuraties te plaatsen zijn
- 2 achterspoor versleepbakken waarbij het voorste spoor gefixeerd ligt en het achterste spoor wederom als parallellogram te om te wisselen zijn
-
Zo weer aan het tekenen geweest en het volgende komt eruit
De Dubbel naar Enkel bak op 120 bij 60. Bovenste spoor op 7 CM vanaf de rand gedaan. Rekening houdend met een achterwand van 4 CM is er vanaf achterwand tot hart spoor 3 CM over. Dit zou genoeg moeten zijn. Ook weer bij de bakovergang tot bocht een 5 CM stukje spoor en tussen de 2 bogen in een stuk spoor van 15 CM recht. De boogstraal komt op 77,5 CM uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-06.jpg)
Dan de voor naar achter bak.
Hier de standaard afstandsmaten vanaf voorkant bak aangehouden ook weer 5 CM vanaf bak rand en tussen de bogen in weer een stuk van 15 CM.
De boogstralen komen tussen de 108 en 109 CM ongeveer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-07.jpg)
Mochten er nog teken verzoeken zijn hoor ik het wel.
Gr,
Wesley
-
Volgens mij komen we zo wel ergens ;D
Aanpassing: geef alle bakeinden 10 cm recht, gegeven die 120 en ruime boogstralen hebben we daar alle ruimte voor. En van die 10 cm worden de bakovergangen een stuk stabieler qua berijden
-
Oh ja ........
De N-varianten 8)
-
Welke bak maten????
-
- zo kort mogelijk
- zo standaard mogelijk
En volgens mij conflicteren die twee >:(
Ik gok dat 60 cm niet gaat werken. Dus dan kunnen we net zo goed naar 120 cm. Maar als 60 cm wel blijkt te kunnen werken .......
-
Ik ga weer tekenen zo heb je de resultaten.
-
60 CM gaat helaas niet werken kom je op ongeveer R1 radius uit, en daar de N-Norm 27,5 CM als minimum hanteert.
90 CM gaat wel kom je op ongeveer 37,5 CM uit als radius.
120 CM heb ik uitgetekend en dan heb je een radius van 61 CM en een tussenstuk van ongeveer 20 CM tussen de bogen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-11.jpg)
De Dubbel-Enkel bak
Ook deze is op 60 CM niet haalbaar, de radius is ongeveer 16 CM dus ook veel te krap
Op 90 CM is het volgende haalbaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-23-WM-12.jpg)
Bovenste spoor is rand tot hart spoor 6 CM ( 2 CM vanaf achterwand)
De radius van de bogen is 35,5 en 38,5 CM en tussenstuk 20 CM lang
-
Hmmm, denk dat we dan gewoon voor allemaal 120 cm varianten moeten gaan. Dan houden we een soort van standaard
Wat nog wel misschien een optie zou zijn is om bij N met drie varianten te gaan werken
- voor
- midden
- achter
En dan voor N wel voor 60 cm te gaan. Dan zou je voor een overgang van voor naar achter deze volgorde krijgen
Voor - midden / midden - achter
Snappu??
-
Ikke niet snappe :P Heb je een schetsje??
-
Heb je een schetsje??
Morgen
-
No problemo
-
Ikke niet snappe :P Heb je een schetsje??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-24-PB-01-HW.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-06-24-PB-01-HW.jpg)
Snappunu?
Bij N zouden we drie varianten kunnen faciliteren:
- voor
- midden
- achter
En met twee van deze baksets kunnen we dus alles pas maken
-
Is het niet veel interessanter om zo'n bak ook aan te kleden?
groeten
Hendrik Jan
-
Ja - nee.
- ja: natuurlijk is het leuker om iedere utilitaire bak aan te kleden
- nee: utilitaire bakken zijn naar mate ze platter zijn makkelijker te vervoeren.
Dus als iemand en een "andere configuratie bak" bouwt en een "verloopbak" is dat leuk / nuttig. En in een dergelijk geval blijft de (platte / kale) utilitaire bak domweg op de Deens kar.
Just my two cents
-
Zijn er al mensen die in H0 een VA of AV bak gemaakt hebben? Ik wil namelijk graag onderstaande plan gaan maken:
Optie 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2018-08-02-om-22.09.35.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2018-08-02-om-22.09.35.png)
Optie 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2018-08-02-om-22.09.35_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2018-08-02-om-22.09.35_1.png)
Optie 2 heeft de voorkeur, zijn de seinen mooier te zien, maar als iemand al een AV-bak heeft, wil ik er ook wel een VA-bak van maken ;)
En uiteraard is deze inbreng ook gewoon in te zetten als standaard VV-bak.
-
Ik ben gisteren eens wezen kijken naar de VA-bak van Henk (Derailed) van de BMB.
Henk heeft een VA-bak gemaakt op een standaard 120cm lengte.
groeten
Hendrik Jan