Auteur Topic: modulebaan: bespreking baanontwerpen  (gelezen 5865 keer)

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
modulebaan: bespreking baanontwerpen
« Gepost op: 27 juni 2018, 09:42:04 »
Hier een draadje om baanplannen door te spreken om daarmee kennis en ervaring te delen voor hoe tot een makkelijk / goed bruikbare spoor layout te komen op modulebanen

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: modulebaan: bespreking baanontwerpen
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2018, 10:05:53 »
Een van de plannen die ik recent zag (en die misschien al te ver in de uitvoeringsfase is om nog te kunnen aanpassen) is deze:



Op zich een leuk baanplan waarop eens wat extra spoor activiteit te zien gaat zijn. Maar operationeel voor zie ik hierin wat problemen. Bij een modulebaan gelden in of meer dezelfde problemen / operationele regels als bij het grootbedrijf en ontwerp tekortkomingen zullen zich in de praktijk snel openbaren. Omdat papier geduldiger is dan spoorstaven maar even wat zaken aanhalen / bespreken.

Druk dubbelspoor (en dat is een modulebaan door zijn hondenbot constructie ook) leent zich slecht voor wat ze in Amerika "shunting on the main" noemen. En daardoor voorzie ik twee problemen in dit ontwerp


  • Afhankelijk van de rijrichting (linksom of rechtsom rijden) moet je bij vertrek of aankomst steken op het hoofdspoor
  • Om op de zijsporen te kunnen rangeren moet je "uithalen" op het hoofdspoor

Voor beide acties is het hoofdspoor in de praktijk te druk bezet.

Goed: dan nu richting een mogelijke oplossing, die is (tenminste) tweeledig



  • Zorg voor een apart (groen) uithaalspoor, vrij van de hoofdbaan
  • Zorg voor een (rood) overloopwissel zodat je in beide richtingen het zijspoor snel op en af kan

Het groene spoor is relatief makkelijk te maken door het vervangen van het wissel door een engels wissel

Het rode spoor is wat lastiger. Voor het gemak heb ik hem getekend als Engelsman. In de praktijk .... is erg de vraag of je dat moet willen. Een engels wissel in de hoofdbaan is sub-optimaal. En e.a. ligt in een boog die je vrijheid ernstig beperkt en de kans op ontsporingen erg vergroot.








Ik ben mij bewust dat er bij Chicago Union ook geen overloopwissels in de lay-out zitten, echter ...... daar is e.a. zo opgezet dat er op de achterste zijsporen wel onafhankelijk gerangeerd kan worden. De aansluitingen naar de hoofdsporen zijn daar met  name "visueel" bedoeld.  In de werkelijkheid ligt er in CU een aantal redelijk complexe wisselstraten. Om die visueel na te bootsen was dit de meest effectieve oplossing zonder nog meer dure / kwetsbare engelsmannen te gebruiken. En dat is iets wat je in de hoofdsporen zoveel mogelijk wilt voorkomen