Auteur Topic: modulebaan: regels en afspraken h0  (gelezen 15868 keer)

Offline Modulebaan

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 96
modulebaan: regels en afspraken h0
« Gepost op: 22 mei 2018, 22:42:45 »
modulebaan  norm 4.0, d.d. 2018-06-24




I: Basisregels:
  • Je doet mee of je doet niet mee;
  • Rules are for the guidance of wise men and the obedience of fools, Douglas Baader.
    - Iedereen mag zijn inbrengen maken zoals hem / haar goed dunkt. Echter: indien een inbreng problemen veroorzaakt in de rijdende baan zal je inbreng, buiten de rijdende baan, net zolang aangepast moeten worden totdat deze geen problemen meer veroorzaakt. De onderstaande aanwijzingen zijn de cumulatie van meerdere jaren beurservaring;
  • Iedere inbreng dient voor deelname aan beurzen tenminste één maal mee hebben gedaan in de rijdende baan tijdens een bouw/rijdag.
    - Dit om een goede werking tijdens een beurs te kunnen waarborgen en daarmee teleurstelling voor alle betrokkenen te voorkomen;
  • Indien tijdens een beurs voor de rijdende baan de keuze gemaakt moet worden tussen het plaatsen van een standaard inbreng of een inbreng met afwijkende maatvoering of sporenverloop, wordt er altijd gekozen voor een standaard inbreng.
    - Gelukkig wijst de praktijk uit dat een dergelijke keuze in bijna alle gevallen te vermijden valt.



II: Afmetingen van de bak:
  • 120 cm breed, 54,9 cm diep;
  • Het is mogelijk/ toegestaan meerdere modules te combineren tot 1, langere, inbreng. (Module is een deel van 120 cm, een inbreng is wat 1 bouwer meeneemt);
  • Afwijkingen van de bovenstaande standaard maten (lengte 120 cm, diepte 60 cm, BB maat 30 cm) zijn bij voorafgaande overleg met de technische commissie en daarna eventueel verkregen goedkeuring van de betreffende afwijkingen mogelijk.
    - Echter er bestaat de mogelijkheid dat een tentoonstelling enkel inbrengen met standaard maten wil. In dat geval zullen afwijkende maten mogelijk die tentoonstelling niet mee kunnen doen. Dit is ter beoordeling van de tentoonstellingsorganisatie. Ook kan het voorkomen dat binnen de beschikbare ruimte afwijkende bakmaten niet geplaatst kunnen worden. Hetzij in de rijdende baan, hetzij überhaupt niet. Dit ter (eind)beoordeling van de beurs coördinator.


III: Hoogte:
  • De hoogte van de modules wordt bepaald aan de hand van de bovenkant van de spoorstaaf. deze is vastgelegd op 132,5 cm vanaf de grond;
  • De afstand tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de onderkant van de fries bedraag 39,4 cm;
  • Er is geen ondergrens voor het landschap. Een zgn. zakbak is binnen het standaardontwerp mogelijk;
  • Standaard worden de modules, indien via www.modulebaan.nl besteld, geleverd met M8 stelpoten;
  • Op de meeste beurzen staan we op een vlakke vloer en dan is gebruik van 5 cm zwenkwielen met M8 stiften wel zo makkelijk. Bij deze wielen moet minstens de helft geremd kunnen worden. Wel zorgen dat, indien we, onverhoopt, ergens anders moeten gaan staan waar geen vlakke vloer aanwezig is de stelpoten meegenomen zijn.


IV: Achtergrond en Fries:
  • Op de tentoonstelling gemonteerd aan de bak;
  • Zijkanten, achterkant en hemel helemaal dicht;
  • Aan de linker kant van de fries is een genormeerd naambordje bevestigd.


V: Kleur
  • De bakken, de frieslijst en het BB paneel worden voorzien van RAL 9005 zijdeglans zwart verf. (Dus geen beits o.i.d.)
  • Bij het schilderen van de voorkant en fries OOK de eerste stukje van de zijkanten meenemen.
  • Bij het schilderen van de BB-panelen OOK alle kopkanten meenemen.



VI: Sporen(verloop) (h0):
  • De modulebakken dienen voorzien te zijn van rails met een spoorstaafhoogte van 2,54mm, dat is code 100. Met deze railhoogte kan (bijna) al het materieel zonder problemen rijden;
  • Voor 2-rail kan men bijvoorbeeld Peco-rails code 100 gebruiken, voor degene die het 3-rail-systeem rijden kan men Märklin K-rails gebruiken (is ook code 100);
  • Het spoor wordt gelegd op een 2 of 3 mm kurk of schuim laag;
  • Het sporenverloop is tussen de 10 cm vanaf de BB - BB overgangen vrij te bepalen;
  • De minimale boogstraal is 55 cm;
  • Voor het profiel vrije ruimte dient rekening gehouden worden met NEM 102, en met name de maten B1 en H5;
  • Er mag een verbinding gelegd worden tussen het voorste en achterste spoor;
  • Wissels in de hoofdsporen dienen voorzien te zijn van werkende puntstuk polarisatie en dienen in de hoofdsporen doorgaand in rechtstand bereden te worden;
  • Bij het gebruik van zgn. S-bogen wordt een recht stuk van 10-20 [cm] tussen beide bogen sterk aangeraden
  • Het gebruik van verkanting wordt ten sterkste ontraden;
  • Het standaard sporenverloop is een zgn. voor - voor aansluiting.
  • Aan beide uiteinden van de baan komen lussen, die aangestuurd worden als keerlus.


VII: Overgang tussen de inbrengen (h0):
  • Black Box (BB) van 30 cm aan beide zijden. Dat betekend dat de ruimte tussen twee inbrengen 60 cm bedraagt. Deze ruimte wordt afgedekt met een BB paneel;
  • De modules worden gekoppeld met 2 bouten M-8 op de kopse kanten. De inslagmoeren zitten in de BB aan de rechterzijde van de inbreng. Gezien vanuit het publiek;
  • Er wordt gewerkt met code 100 rails;
  • Er is een dubbelsporige hoofdbaan met een hart-op-hart afstand van 58mm;
  • Voor de maatvoering zijn gelaserde MDF mallen beschikbaar, maar de megabiels, met raillengte naar keuze zijn ook via www.modulebaan.nl te bestellen;
  • Er eerste 10 cm vanaf de BB overgang moeten de twee hoofdsporen parallel lopen aan de bakvoorkant;
  • De afstand van publiekszijde tot het hart van het eerste spoor is 175 mm (let op bij het opmeten op de blackbox dat er nog een plaat voor komt!);
  • Let op! De afstand van 175mm wordt gevormd door de black box + de afdekplaat! De afdekplaat is 9mm dik. Dit houdt in dat de hartmaat op de BB op 166mm ligt. (9+166=175). Of te wel: de buitenkant van de "voorste rail" ligt 175-9-8 (= halve spoorbreedte) - 1 (= kopbreedte spoorstaaf) =157 mm van de voorkant van de BB af (en ja 16,5 gedeeld door 2 is geen 8, maar voor deze maatvoering goed genoeg);
  • De overgang tussen de inbreng en de BB mag NIET bestaan uit raillassen en dient dus te bestaan uit aan beide kanten gefixeerde rails. Voor deze overgangen zijn de zgn. Midi-biels beschikbaar.



VIII: Elektrische aansturing:
  • Twee-rail, DCC-formaat digitaal. Iedereen zorgt voor doorlopende draden onder zijn module, voor iedere doorgaande spoorstaaf 1;
  • De doorlopende draden hebben de kleur rood en zwart en een doorsnede van 1,5 mm2. Aangeraden wordt om hiervoor luidsprekerdraad hiervoor te gebruiken. Aan deze draden worden aan de uiteinden ST-16 stekkers gebruikt. Van de draad dient de rode kleur aan de voorste (publiek)kant te zitten en de zwarte kleur aan de achterste spoorstaaf bevestigd te worden. Dit geldt voor beide sporen;
  • De BB's dienen ook van spanning en signaal voorzien te worden. Daarom worden ook die met de rood-zwarte draad gevoed. Zorg ervoor dat de doorgaande draad iets langer is dan je bak aan beide zijden. Dat vergemakkelijkt het koppelen met je buurman;
  • Aansturing wissels, lampjes etc. zelf regelen op je eigen inbreng. Er is (nog) niet gesproken over wissels (of de aansturing hiervan);
  • Voor een tentoonstelling wordt gezorgd voor een centrale, zodanig dat er extra Multimausen/ Lokmaus2-en aangesloten kunnen worden;
  • Iedere inbreng moet aan de rechterzijde (van de publiekskant af gezien) voorzien zijn van een Roconet hub aansluiting. De booster-hub variant mag ook, maar is niet verplicht;
  • Rechts naast de Roconet hub komt een M3 Rampamoer waarin een M3 boutje gedraaid kan worden voor het weghangen van de eventueel aangesloten muis.
  • Indien je inbreng is voorzien van additionele (rangeer)sporen verdient het de aanbeveling deze sporen elektrisch te kunnen scheiden van de hoofdbaan. Deze scheiding dient wel zo uitgevoerd te zijn dat er geen polariteitsconflict kan ontstaan met de hoofdbaan;
  • Voorzieningen om de additionele sporen die, op enigerlei wijze, met de hoofdsporen verbonden kunnen zijn te gebruiken als zgn. "programmeerspoor" zijn uitdrukkelijk niet toegestaan.


IX: Verlichting:
  • Het ontwerp gaat uit van led-verlichting. Het staat iedereen vrij dat zelf in te vullen;
  • Er wordt bij de h0 baan gewerkt aan een standaard aansluiting voor het aansturen van de (dag - nacht)verlichting. Zodra die voor h0 is uitgewerkt zal deze ook van toepassing verklaard gaan worden op de N baan



X: Tijdens Beurzen
  • De inbreng is volledig opgesteld, dwz, inbreng, compleet met fries, achter- en zijwanden, BB's en BB panelen
  • Tijdens beursdagen is de baan afgewerkt met een rok van zwarte voeringstof;
  • Tijdens beursdagen zijn er geen spullen zichtbaar aanwezig boven op de bak;
  • Iedere inbreng dient zorg te dragen voor eigen, veilige 230 V, verlengsnoeren en verdeelblokken. Verdeelblokken e.d. mogen geen onlosmakelijk onderdeel van de inbreng zijn
  • Zorg zelf voor afdoende gereedschap en dergelijke om alle opbouw en reparatiewerkzaamheden te kunnen uitvoeren
  • Tijdens een beurs zullen we altijd proberen te zorgen voor "rugdekking"
    - tegen een muur;
    - tegen een andere baan;
    - in een zgn. U opstelling
    Het doel van een dergelijke opstelling is dat we een min of meer afgesloten plek hebben waar iedereen zijn spullen relatief veilig kan opslaan.



modulebaan h0 norm 4.0, d.d. 2018-06-24
« Laatst bewerkt op: 5 december 2018, 18:12:43 door Modulebaan »

Offline Modulebaan

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 96
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2018, 17:44:00 door Modulebaan »