Auteur Topic: µMh0UB's  (gelezen 47082 keer)

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMh0UB's
« Reactie #45 Gepost op: 31 januari 2019, 14:18:44 »
Zat te denken of we ergens goedkoop tentstokken kunnen vinden.

Karsten tenten is de eerste die me te binnen schiet. Al is Karsten meer van luchtbuis. Maar die hebben ook andere merken dan hun eigen tenten

Offline Hendrik Jan Riesebos

  • Berichten: 757
  • We apologise for the inconvenience.
Re: µMh0UB's
« Reactie #46 Gepost op: 31 januari 2019, 14:57:45 »
Zat te denken of we ergens goedkoop tentstokken kunnen vinden.

Ik denk wel dat de verwarmingsbuis-met-knelfitting het voordeligst is.
Qua stijfheid maak ik me ook niet zoveel zorgen.
Lekker KISS, onderdelen makkelijk verkrijgbaar.

Doe mij die maar!
Hendrik Jan

btw: mogelijk gaan we ze al nodig hebben op Rail ;)
We don't stop playing because we grow old.
We  grow old because we stop playing.
-G B Shaw

Offline Tjalling Ament

  • Berichten: 411
Re: µMh0UB's
« Reactie #47 Gepost op: 31 januari 2019, 15:03:31 »
T-stuk knelfitting is per stuk minimaal 5 euro, je hebt er 3 nodig.
Kunststof t-stukken zijn 2.30 per 3.

Groet,
Tjalling

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMh0UB's
« Reactie #48 Gepost op: 31 januari 2019, 15:05:40 »
Ehhhh ....... 4 T's  :-[.

Dus, ja qua kosten zijn die kunstof T-klauwen goedkoper. Volgens mij heb je bij driehoeken er daar totaal 6 van nodig of te wel € 4,60

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMh0UB's
« Reactie #49 Gepost op: 31 januari 2019, 16:35:38 »
Zal zometeen op het werk wel even snuffelen of ik wat vinden kan van die kneldingen. We hebben ze in grote aantallen liggen en gaan weg binnenkort dus als het te regelen valt neem ik ze wel voor de modulebaan mee. Scheelt dan toch weer in de kosten.


Gr

Wesley

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMh0UB's
« Reactie #50 Gepost op: 31 januari 2019, 18:24:11 »


Hondenbot / "gewoon omdat het kan"




Andere locatie / ander standpunt.


Hiermee is voor Rail - Houten in ieder geval voorzien in twee onderstellen voor µMh0UB keerlussen

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMh0UB's
« Reactie #51 Gepost op: 31 januari 2019, 18:28:10 »
Omdat het idee van Tjalling ook wel zijn merits heeft vroeg ik me tijdens het schilderen ineens af wat de maten van 5/8 en 3/4 slagvast zouden zijn.....Dus even graven in het magazijn




3/4 slagvast .......... hmmmmmm


dus op zoek naar een 3/4 sok .......




En jawel .........




Bij het in elkaar persen dus wel even van te voren in kokend water.

Maar een driehoek constructie met slagvaste 3/4 pijp lijkt dus ook wel een bewandelbare weg ......

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMh0UB's
« Reactie #52 Gepost op: 31 januari 2019, 22:19:13 »
Zal zometeen op het werk wel even snuffelen of ik wat vinden kan van die kneldingen. We hebben ze in grote aantallen liggen en gaan weg binnenkort dus als het te regelen valt neem ik ze wel voor de modulebaan mee. Scheelt dan toch weer in de kosten.


Gr

Wesley

Helaas zijn die we nog hebben liggen te klein, kan er helaas niet aan komen.

Offline Tjalling Ament

  • Berichten: 411
Re: µMh0UB's
« Reactie #53 Gepost op: 31 januari 2019, 22:46:07 »
Bedankt voor het meedenken en voor het kijken.

Groet,
Tjalling

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMh0UB's
« Reactie #54 Gepost op: 8 februari 2019, 15:27:14 »
Inmiddels zijn de wisselbakken ook netjes afgewerkt, de rechte tussenbakken weer voorzien van rails (na schilderen binnenkant, waarvoor voor "Maarn" geen tijd meer voor was) en staat alles nog even in een afwerkende laagje verf. Dwz de rechte bakken moeten nog helemaal geverfd worden aan de buitenkant, de wisselbakken zijn dusdanig verbouwd dat die ook nog even helemaal gedaan worden aan de buitenkant en de boogbakken krijgen even een "afwerklaagje" na transport en test schade.

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMh0UB's
« Reactie #55 Gepost op: 8 februari 2019, 15:27:51 »
Vraag is nu: gaan we de bakken "afrokbaar" maken en zo ja: binnen en buiten ......

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMh0UB's
« Reactie #56 Gepost op: 8 februari 2019, 15:29:19 »
Indien we nog nieuwe µMh0UB's gaan maken: het rechte (tussen) bakje dusdanig (tweesporig) maken zoals nu ook al gaat gebeuren bij de MNUB's en MZUB's gaat gebeuren. Hierbij wordt enkel het binnenste spoor gebruikt. Het buitenste spoor is bij de keerlusvariant onbruikbaar, maar kan bij de B-2-B opstelling als extra verbreding gebruikt worden.


Tekening van µMNUB's:



« Laatst bewerkt op: 8 februari 2019, 15:34:40 door Paul Bender »

Offline Tjalling Ament

  • Berichten: 411
Re: µMh0UB's
« Reactie #57 Gepost op: 8 februari 2019, 21:06:34 »
Hi Paul & andere µMh0UB betrokkenen,

Ik vind dit een geweldig idee, waardoor de µMh0UB veel breder inzetbaar wordt.

Zoals al eerder besproken, haak ik aan bij een tweede serie in verband met mijn wens ook 12 mm spoor in de bogen te hebben liggen. Verder ben ik thuis bezig met een test-baan. juist vandaag had ik zitten bedenken hoe het rechte stuk uit de µMh0UB met keerlusmodule perfect zou passen in dat plan. Dat is helemaal enkelsporig & wat ruimte betreft krap.
Als iemand van de eerste 3 µMh0UB's graag een dubbelsporige rechte heeft, heb ik wel belangstelling voor het bestaande enkelsporige segment.

Groet,
Tjalling

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMh0UB's
« Reactie #58 Gepost op: 9 februari 2019, 16:34:54 »
De µMh0UB's is deels een brand buiten mijn wijk, maar ik kan 2-3 aanpassingen verzinnen waarmee ze nog nuttiger / efficiënter worden:
- de rechte stukken dusdanig lang dat de wanden van boog en aftakking overal buiten PVR blijven
- het rechte stuk dusdanig lang dat het precies met een rechte rails kan (i.c.m. bovenstaande wens vermoedelijk twee vliegen in een klap
- rechte tussenbak dusdanig dat er twee sporen op kunnen zodat het rechte stuk ook voor B-2-B verbreding is te gebruiken.

Maar als iedereen nog eens even over het concept doordenkt komen er vast nog wel een paar simpele verbeteringen bij.

Doordenkend: als we kiezen voor een tweesporige tussenbak kan evt de cirkel misschien ook weer wat kleiner, al wordt dat vermoedelijk ook wel weer een dingetje m.b.t. het aftakkende wissel. Kortom .... nog niet uitgedacht

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMh0UB's
« Reactie #59 Gepost op: 11 februari 2019, 15:28:58 »
Op verzoek van Paul de Microlus H0 in autocad getekend in de huidige staat.

De rode lijnen zijn de HoH maat van de sporen welke over de lus loopt.



Ook gelijk gekeken naar mogelijkheden om de lengte van het rechte stuk uit 1 flexrail te krijgen en een Dubbelsporige rechte stuk.



Zoals te zien is, is de lus kleiner geworden. Wel de minimum boogstraal iets overschreden ( 6 mm krapper) en het rechte stuk is uit 1 flex lengte te halen.

Alleen de wens van het PVR buiten blijven is met dubbelspoor helaas niet gelukt, hier heb je de volledige zijwand nodig ( bij een B2B met recht tussenstuk). Tevens komt de gebogen rail op de wisselhoekbak op het rechte stuk te liggen.

Wat eventueel een mogelijkheid is ( brengt wel meer kosten met zich mee) een extra dubbelspoor bakje welke alleen bij een B2B gebruikt worden kan. Zo blijft er dus een enkelspoor bakje waar de PVR op de huidige manier te handhaven is.

Vragen/ideeën schiet maar raak dan verwerk ik het in Autocad.


Gr

Wesley
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2019, 15:36:41 door Paul Bender »