Auteur Topic: µMNUB  (gelezen 30601 keer)

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMNUB
« Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2019, 18:59:40 »
Die is inzetbaar, echter heb je dan maar 1 spoor B2B berijdbaar. Maar thuis heb ik nog voldoende hout liggen om 2 extra dubbelsporige delen te maken om die dan ertussen te doen.

Zojuist de tekening geupload bij de laserboer. Voor € 35 euro heb ik de 10 benodigde bakken voor 2 sets in huis. Dit is dan gelaserd uit 6 MM populieren multiplex. Iets dunner dan dat ik wou, maar 9 mm is niet te verkrijgen en 12 mm is gelijk ruim 65 euro.. Maar ik zorg dat er voldoende stevigheid in de bakken komen zodat 6 mm geen probleem zijn zal.



Hier de tekening zoals die naar de laser gaat, de blauwe lijnen zijn de snijlijnen en de rode de graveerlijnen voor de hartlijn spoor.

Mochten er tips of opmerkingen zijn hoor ik het graag.

Gr

Wesley
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2019, 19:18:13 door Paul Bender »

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMNUB
« Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2019, 19:03:25 »
Hmmmm ......... brainwave: rechte bakkie WEL dubbelsporig maken, maar ..... naar "buiten" uitbouwen bij gebruik als keerlus. Dus dan steekt het tweede spoor (onbruikbaar) uit naar buiten. Maar eventueel wel weerbruikbaar te maken als programeerspoor.

Snappu (wat ik bedoel)??

Maar verder : NIETS DAN LOF. Ziet er mooi strak uit

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMNUB
« Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2019, 20:23:07 »
Zo ruim 20 minuten met Paul gespard aan de telefoon en zijn brainwave verwerkt in de tekening.



Rood is de hartlijnen van het spoor. Hier is het rechte bakje omgezet in een dubbelspoor bak welke in keerlusmodus alleen berijdbaar is over het binnenspoor.



De µMNUB  in B2B opstelling, hier getekend met de onderdelen van de µMNUB keerlus, hier zijn de maten niet aangepast dus de boogstralen zijn 29,6 en 32,3 cm. Hier kom je op een tussenruimte van 16 en een beetje CM uit.

Nu ga ik verder tekenen om een ideale maat  van 20 CM tussen de 2 inbrengen te krijgen bij een b2b oplossing. En kijken of het een nog voordeligere samenstelling gemaakt worden kan inclusief de zijwandjes gelaserd.
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2019, 20:31:21 door Paul Bender »

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMNUB
« Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2019, 21:19:46 »
Net de tekening weer geupload naar Snijlab voor een digitale offerte, als ik alles dus de zijwandjes mee laser kom ik op een totaal bedrag van 67,50 euro. Dit vindt ik persoonlijk iets te veel. De zijstroken kunnen we ook zelf zagen uit een plaat van 4 of 6 mm. Alleen hebben we dan niet de graveerlijn die dan voor de locatiebepaling van de hoogte dient. Dit zal zo 25 euro schelen op een 2 sets µMNUB . Uhm wordt een nachtje nadenken. En eventueel nog even sparren met Paul.

Ook moet ik even gaan kijken wat er ook nodig is aan rails, vermoedt dat er gauw een 3/4 doos flex in zitten gaat en kijken welke wissels geschikt zijn voor de µMNUB.

Gr

Wesley
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2019, 21:21:47 door Wesley Munnik »

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMNUB
« Reactie #19 Gepost op: 3 februari 2019, 21:26:58 »
Heb nog een volle doos flex als “werkvoorraad” meegenomen bij Hattons :P

Weet alleen niet, uit mijn hoofd, hoeveel N megabiels ik nog heb. Maar dat zal ik zsm even tellen. En anders.... hebben de Chinezen weer eens wat te doen
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2019, 21:29:36 door Paul Bender »

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMNUB
« Reactie #20 Gepost op: 3 februari 2019, 21:48:27 »
Zo in Anyrail aan het tekenen geweest en tot het volgende gekomen.



De gebruikte boogstralen slikt anyrail niet voor flexrail daarom zijn deze rood. De wissels hier ingetekend zijn de Fleischmann wissels 22265 en 22267. Dit zijn 15 graden wissels.
De wissels van Peco zijn de SL E391F e SL E392F, van beide zijn er 2 benodigd. 
En een grove telling voor de flexjes 16 a 17 stuks zijn benodigd waarbij reststukken tussen de 20 en 30 CM overblijven. En het aantal benodigde megabielzen zit op 20 normale dubbelspoor en 4 enkelsporige bielzen.

Gr,

Wesley
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2019, 21:59:34 door Paul Bender »

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMNUB
« Reactie #21 Gepost op: 3 februari 2019, 22:39:35 »
Ontbreken laserstreepje bij zelf zagen is op te lossen door 2-3 (tijdelijke)montageblokjes bij het in elkaar zetten. Komt goed

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMNUB
« Reactie #22 Gepost op: 3 februari 2019, 22:44:00 »
Daar zat ik ook aan te denken inderdaad, en die montageblokjes kunnen wel mooi mee op de plaat met de laser. Morgen zal ik een definitieve tekening maken voor de laser.

Als we zelf gaan zagen wil je voor 6 mm gaan voor de rand of 4 mm plaat materiaal??

Gr

Wesley.

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMNUB
« Reactie #23 Gepost op: 3 februari 2019, 23:13:34 »
Buikgevoel zegt 6. Maar gok dat dat overengineering is. 4 “is good enough for governmentswork”

En nee. Geen plaatjes als afstand/hoogtemalletjes. Blokjes is makkelijker. Maar...... hoogte is niet kritisch. Alles tussen 2,5-3,5 cm is goed.

Verder...... kopschotjes 😉 Ohhh en brainwave: er moet ook aan de onderkant nog voldoende hoogte zijn voor een M8 boutkop en een ringsleutel

Dus: 4 cm aan de onderkant, 2,5 aan de bovenkant, 6 mm plaatdikte. Dus wangen 70 mm
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2019, 23:15:30 door Paul Bender »

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMNUB
« Reactie #24 Gepost op: 3 februari 2019, 23:34:54 »
Morgen even bellen voor tegen(lijm)mal voor wang binnenkant

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMNUB
« Reactie #25 Gepost op: 3 februari 2019, 23:38:43 »
Ja geen probleem.

Gr

Wesley

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMNUB
« Reactie #26 Gepost op: 4 februari 2019, 11:14:06 »
Zo de vernieuwde ontwerp van de µMNUB



De boogstralen met 1 CM vergroot en de overgangsstukken zijn nu met 4 CM recht per bak ipv 3 CM.





En bij B2B hebben we nu iets meer dan 22 CM tussenruimte tegenover 16 cm bij het oude ontwerp.

Dit alles ga ik nu verwerken in een lasertekening met de kopschotjes met voorgelaserde gaten.

Groetjes,

Wesley
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2019, 11:15:03 door Paul Bender »

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMNUB
« Reactie #27 Gepost op: 4 februari 2019, 11:16:30 »
Ziet er goed uit.

Kopschotjes: laseren of gewoon zagen?

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: µMNUB
« Reactie #28 Gepost op: 4 februari 2019, 11:23:47 »
Als er ruimte op de plaat is laser ik ze wel mee, hebben we ook gelijk de gaten op de juiste plaats.

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: µMNUB
« Reactie #29 Gepost op: 4 februari 2019, 11:42:12 »
En een grove telling voor de flexjes 16 a 17 stuks zijn benodigd waarbij reststukken tussen de 20 en 30 CM overblijven.

Heb hier inderdaad nog een volle doos flex liggen, dus dat moet genoeg zijn

En het aantal benodigde megabielzen zit op 20 normale dubbelspoor en 4 enkelsporige bielzen.

Heb wel 20 N-megabiels, maar dan zouden het een combi van oude (zelfgemaakte) en nieuwe (HQ - China) liggen. Ik bestel wel een klauw nieuwe in China