Auteur Topic: Leader Class commentaar  (gelezen 636 keer)

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 864
Leader Class commentaar
« Gepost op: 8 juni 2020, 14:46:15 »
Mbt de SR Leader class heeft Kevin Robertson de standaardwerken geschreven. In eerste instantie "The Leader project. Fiasco or truimph" en later "Leader, the full story"










De Leader class valt in de categorie "obscure stoom". Dwz afwijkingen van het standaard model om te kijken of daarmee besparingen te bereiken vielen.


De stoomverdeling vond plaats via zgn "sleeve valves". Hierbij zit een bewegende bus om de zuigers heen. Deze techniek werd o.a. gebruikt bij verbrandingsmotoren, maar bleek voor stoomverdeling te gevoelig voor smeringsproblemen. De ketting die je op het Youtube filmpje ziet is voor de aandrijving van de stoomverdeling. Een aandrijfmethode die Bulleid ook gebruikt heeft voor de Merchant Navy en Battle of Britain series.



"BULLEID Man, Myth and Machines, Kevin Robertson, Ian Allen"


De koppeling tussen de drijfassen was dmv van kettingen, zie hiervoor het bijgevoegde plaatje



"Leader, the full story, Kevin Robertson, Alan Sutton"


Aanvullende bijzonderheid was de ketel. In de eerste plaats was dit een ketel met een zgn. "droge achterkant". Hierbij was er sprake van metselwerk aan de achterzijde van de vuurkist en dus geen waterruimte. Ondanks dit (en het verhoogde stoomverbruik tgv lekkende sleeve valves) heeft de Leader class nooit echt problemen gehad met de stoomproductie. Tweede bijzonderheid aan de ketel was dat deze excentrisch geplaatst was, dwz aan de dichte kant van de loc. Dit was gedaan om een (heel) smal gangpad mogelijk te maken tussen de beide cabines. Wel had dit een scheve belasting van de loc tot gevolg.



"Leader, the full story, Kevin Robertson, Alan Sutton"

Opvallend is ook het gebruik van zgn. Klinger glazen door Bulleid i.p.v. de gebruikelijke Britse reageerbuizen. Bulleid was zo gek nog niet. Maar misschien slechts een Kniesoor die daar op let