Auteur Topic: modulebaan: het doel en de voorgeschiedenis  (gelezen 13225 keer)

Offline Modulebaan

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 96
modulebaan: het doel en de voorgeschiedenis
« Gepost op: 15 juni 2018, 16:03:56 »
De modulebaan is in 2013 ontstaan op initiatief van 3 daadkrachtige mannen, nadat jarenlange discussies over een dergelijk initiatief op een landelijk bekend forum telkens weer verzandden. De bedoeling van het initiatief voor een modulebaan was en is het scheppen van een mogelijkheid voor (beginnende) modelspoorbouwers om op eenvoudige wijze met een aantal medehobbyisten aan tentoonstellingen te kunnen deelnemen, om zo met die zeer aantrekkelijke kant van onze mooie hobby kennis te kunnen maken. De toverformule om de langdurige discussies te doorbreken bleek de stelling ‘je doet mee of je doet niet mee’ te zijn, waarmee een hoop discussies over vormgeving en normen eindelijk werden afgestopt en een concept werd vastgesteld. Het hoofdprincipe is KISS, of te wel ‘Keep It Simple, Stupid’. Er is daarom gekozen voor het vastleggen van beperkte regels, hanteerbare maten, eenvoudig verkrijgbare materialen, en een eenvoudige uitvoering van de digitale aansturing. Verder willen we de gelegenheid bieden zoveel mogelijk materieel te kunnen laten rijden, daarom is er gekozen voor code 100 railmateriaal in HO en Code 55 in N. Die formules en principes hanteren we nog steeds.

De modulebaan is toegankelijk voor iedereen die wil meedoen. Er zijn geen eisen of verwachtingen over bouwsnelheid, of een verplichte deelname aan beurzen of wat dan ook, dat is geheel aan de deelnemer zelf. Wel willen we graag dat deelnemende modules min of meer ‘af’ zijn, en dus meer dan alleen maar rails op een houten ondergrond. We realiseren ons heel goed dat een goeie modelbaan eigenlijk nooit af is, en het concept is juist ook gemaakt om mensen dingen te laten leren en ervaring op te doen.

Het hoofdidee is om hanteerbare standaard modules te voorzien van doorgaand dubbelspoor, met genormeerde overgangen van module naar module. Door de modules te koppelen ontstaat zo een (uiteraard afhankelijk van het aantal deelnemers) een lange dubbelsporige modelbaan met steeds wisselende thema’s. Aan beide uiteinden worden de sporen aangesloten op twee keerlussen, zodat in feite ‘rond’ gereden wordt. Er zijn momenteel twee actieve schalen waarin wordt gebouwd, HO en N.
Iedere deelnemer bouwt thuis zijn eigen module, naar eigen budget, inzicht en kunnen. De standaard module zelf bestaat uit een ‘kijkdoos’ van 120 cm lang en 56 cm diep, en is voorzien van zijwanden, een achterwand en een hemel met fries, een eigen afgesloten tafereel dus. Het onderwerp van de module is geheel naar eigen keuze, zo zijn er al een groot aantal thema’s gerealiseerd, van Amerika en Canada via Engeland, Frankrijk, Belgie, Nederland, Duitsland naar Rusland. Het enige dat echt vast ligt op dat vlak is de hoogte van de rails vanaf de grond (130 cm), en de minimale boogstraal van de rails (550mm). Er zijn ook deelnemers die graag iets meer ruimte hebben, en bijvoorbeeld een dubbele bak willen bouwen, of zelfs meer. Ook dat is mogelijk, evenals bakken met een lagere voorkant om bijvoorbeeld een brug te kunnen plaatsen. De langste baan die tot nu toe op een tentoonstelling is gerealiseerd was meer dan 35 meter lang.

De overgangen aan weerszijden van de module worden gevormd door zogenaamde ‘Black Boxes’, waarop aan het uiteinde zich de genormde overgang bevindt. Die black boxes zijn aan beide kanten 30 cm lang, zodat er overgangen tussen de modules ontstaan van 60 cm. In onze terminologie heet de module met de twee black boxen een ‘inbreng’. Die overgangen zijn aan de voorzijde afgeschermd met een zwarte plaat, die van de onderkant van de module tot aan de bovenkant van de fries reikt. Hierdoor ontstaat een visuele scheiding tussen de diverse modules, en kan een stuk Amerika zonder problemen worden gekoppeld met bijvoorbeeld Frankrijk. Verder mag je het binnen je eigen inbreng doen wat je wilt, zolang de goede en veilige bereidbaarheid van de twee hoofdsporen maar niet worden aangetast. Dus, als je zelf allerlei digitale foefjes wilt toepassen, creatief met kleuren of bouwmaterialen wilt omgaan, of wat dan ook, ga je gang.

De aansturing gebeurd voor de hoofdbaan via één centrale, waarop Roco muizen kunnen worden aangesloten via Roconet. Daarvoor is gekozen vanwege de eenvoud, de grote beschikbaarheid en de geringe kosten. Iedere module wordt voorzien van een zg hub, waarop de muis kan worden aangesloten.

De modulebaan beschikt over een eigen centrale met eventueel benodigde boosters, en een aantal zogenaamde ‘utilitaire bakken’, zoals twee keerlussen met een aantal opstelsporen, hoekbakken en wat andere handige zaken. Daarmee zijn we zo flexibel mogelijk en kunnen ons eenvoudig aanpassen aan de beschikbare beursruimte, en kunnen visueel aantrekkelijke opstellingen realiseren.
Daarnaast kunnen via modulebaan.nl een aantal zaken worden besteld voor de startende deelnemer, zoals complete bouwpakketten voor de modulebakken, genormde railovergangen met ca 35 cm dubbelspoor voor de BB’s (zg megabielzen), overgangssetjes voor de blackbox naar de module (midibielzen), railafstand mallen voor de BB overgangen, roconet hubjes en nog een aantal zaken. Een compleet overzicht vindt u hier
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2018, 16:54:48 door Modulebaan »