Hallo,
Bij "de buren" (de BMB) speelt er
een discussie over sporen "aan de achterkant" Dit is voor h0 zeker een nuttige uitbreiding, maar al helemaal voor N omdat er dan aanzienlijke variatie kan komen in de scenery.

tekening (c) Werner / "mdjr78"
En er speelt nog iets anders: de optie voor een enkelsporige norm. Hierbij zijn er in principe twee varianten mogelijk:
- Echt enkelspoor (in twee richtingen te berijden)
- Visueel enkelspoor (in een richting te berijden)
Echt enkelspoor heeft de nodige operationele problemen, maar zou in een later stadium uitgewerkt kunnen worden. Maar dan moeten er passeersporen ed komen om te zorgen dat er voldoende trein verkeer mogelijk is. Verder moet er “iets” qua aftakking van de tweesporige standaard geregeld worden
Visueel enkelspoor is qua scenery (seinen ed) ingericht als bidirectioneel als echt enkelspoor, maar is in de modulebaan praktijk enkel in een richting (van het voorste spoor) berijdbaar. De andere rijrichting vindt plaats via het achterste spoor wat uit het zicht tegen de achterkant van de bak aan ligt. Dit spoor kan of in een berg, bebouwing oid of achter een dubbele achterwand. Bij deze variant is er relatief makkelijk een redelijk aantal treinen te laten rijden zonder al te veel aandacht qua bediening.