Auteur Topic: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten  (gelezen 23450 keer)

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Gepost op: 20 juni 2018, 19:12:56 »
Hallo,

Bij "de buren" (de BMB) speelt er een discussie over sporen "aan de achterkant" Dit is voor h0 zeker een nuttige uitbreiding, maar al helemaal voor N omdat er dan aanzienlijke variatie kan komen in de scenery.



tekening (c) Werner / "mdjr78"



En er speelt nog iets anders: de optie voor een enkelsporige norm. Hierbij zijn er in principe twee varianten mogelijk:
  • Echt enkelspoor (in twee richtingen te berijden)
  • Visueel enkelspoor (in een richting te berijden)

Echt enkelspoor heeft de nodige operationele problemen, maar zou in een later stadium uitgewerkt kunnen worden. Maar dan moeten er passeersporen ed komen om te zorgen dat er voldoende trein verkeer mogelijk is. Verder moet er “iets” qua aftakking van de tweesporige standaard geregeld worden

Visueel enkelspoor is qua scenery (seinen ed) ingericht als bidirectioneel als echt enkelspoor, maar is in de modulebaan praktijk enkel in een richting (van het voorste spoor) berijdbaar. De andere rijrichting vindt plaats via het achterste spoor wat uit het zicht tegen de achterkant van de bak aan ligt. Dit spoor kan of in een berg, bebouwing oid of achter een dubbele achterwand. Bij deze variant is er relatief makkelijk een redelijk aantal treinen te laten rijden zonder al te veel aandacht qua bediening.

« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 19:52:19 door Paul Bender »

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2018, 19:10:52 »
Bij het gaan gebruiken van "achterbakken", in welke vorm dan ook (AA, VA, AV) is er vermoedelijk wel een extra model utilitaire bak nodig:



Indien de maatvoering slim ontwikkeld wordt zou een dergelijke bak "universeel" moeten kunnen worden waarbij de bak en rails zowel in de rode als in de groene variant bruikbaar is. Ik heb nog even geen idee over welke lengte een dergelijke bak zou moeten hebben. Maar indien de bak "zo kort mogelijk" zou worden gemaakt zou de bak gewoon tussen twee standaard bakken (aan de respectievelijke BB's opgehangen) moeten kunnen hangen zonder onderstel. Aan de andere kant: vermoedelijk kan er gewoon met een standaard onderstel gewerkt worden.

Bij een combinatie van een VA en AV inbreng is een dergelijke bak niet nodig, maar dat geldt voor meer Bh0UB's die wie standaard bij ons hebben. Wel moet er dan voor gewaakt worden dat er bij voorbeeld enkel maar VA gemaakt worden

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2018, 19:51:04 »
Voor het enkelspoor rijden .......



In theorie zou j zelfs in het afbuigende rode of groene "achter" spoor een wissel kunnen zetten naar het rood/groene spoor. Maar dan kom je al gauw in de klier qua capaciteit en beveiliging. Ik denk dat binnen het KISS moduleconcept de enig werkbare oplossing gaat zijn om het voorste (zichtbare) spoor qua scenery / seinen / ed dusdanig in te richten dat het geschikt LIJKT voor berijden in beide richtingen, maar in de praktijk dus maar in één richting bereden wordt.

Hierbij zou dus het "achterste spoor" weggewerkt moeten worden achter een dubbele achterkant of scenery als bergen, huizen o.i.d. Waarbij dit achterste spoor dus wel bereikbaar moet zijn via gaten in de achterwand om te kunnen ingrijpen bij ontsporingen ed.

Er schiet me, dit plaatsend, nog een andere variant te binnen op basis van wat er voor Chicago Union gemaakt is, maar in hoeverre dat handig / verstandig is. Maar in die variant zou je beide hoofdsporen naar de achterkant moeten halen ....... en in hoeverre e.a. dan nog KISS blijft  ::)
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 19:52:45 door Paul Bender »

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2018, 20:08:13 »
Even in Anyrail gekropen en op een standaard 120/60 CM bak kom ik volgende uit



Recht stukje van 5 CM en de radius kom ik op 109,nogwat CM uit.

Dus op een bak van 120 bij 60 makkelijk haalbaar.

Gr,

Wesley
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 16:38:44 door Modulebaan »

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2018, 20:13:36 »
Hoeveel korter kan e.a. eventueel. Minimale boogstraal is volgens de norm 55 cm.

Vraag is hooguit: moeten we dat willen?

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2018, 20:16:31 »
Op een bak van 90 bij 60 krijg je dit



Met een minimum radius van 59,8 CM.

Een variant van 100 bij 60 teken ik nu even uit


« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 16:39:29 door Modulebaan »

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2018, 20:28:35 »
En de 100 bij 60 CM



Met een boogstraal van 74,5 CM

Gr,

Wesley
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 16:40:29 door Modulebaan »

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2018, 20:33:11 »
En hoeveel “recht” heb je dan na de bakovergang. Zou bij voorkeur 5 [cm] moeten zijn

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2018, 20:35:53 »
Bij alle varianten is 5 CM aangehouden vanaf de bakovergang voordat de bocht begint.
Voor het tekenen even in de normen gekeken en bij de Bh0ub's

Gr,

Wesley

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2018, 20:42:42 »
Als toch zo lekker bezig bent ...... kijk eens wat je kan “bakken” van dat idee mbt “enkel spoor”  8)

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2018, 20:44:04 »
Ga weer tekenen

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2018, 20:54:17 »
Op 100 bij 60 kom ik op de minimale boogstraal eis van 55 CM uit. Bovenste spoor is van bovenkant tot hart spoor 10 CM



Bij 120 bij 60 kom ik op een boogstraal van 81,3 CM uit, Ook hier weer afstand bovenkant tot Hart spoor 10 CM


Gr,

Wesley
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 16:41:45 door Modulebaan »

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2018, 21:07:56 »
Het achterste spoor, bij de enkelspoor variant, zou zo dicht mogelijk tegen de achterwand aan moeten komen. Dit om maximale ruimte voor scenery te bieden.

Oh ja: en ik ben een belangrijke les uit het verleden vergeten  :-[:

Bij relatief krappe tegenbogen, zet er een stuk recht tussen. Bij voorkeur 10-20 [cm]

En dat geldt dus voor beide bakken, de versleepbak en de “enkelspoor”bak

Offline Wesley Munnik

  • Berichten: 434
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2018, 21:22:04 »
Morgen zal ik ze opnieuw tekenen, ga nu het bedje in voor de dagdienst morgen.

Gr,

Wesley

Offline Paul Bender

  • Forumbeheerder
  • Berichten: 976
Re: Modulebaan: Extra bakuitvoering concepten
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2018, 17:10:17 »
Als ik zo kijk lijkt het de netste oplossing om vier bakken 120x60 te maken
  • 2 VA bakken, waarbij de beide hoofdsporen een parallellogram vormen met de Megabiels en in beide configuraties te plaatsen zijn
  • 2 achterspoor versleepbakken waarbij het voorste spoor gefixeerd ligt en het achterste spoor wederom als parallellogram te om te wisselen zijn
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 17:28:34 door Modulebaan »